Župnijska cerkev Brezmadežnega spočetja v Turjaškem gradu
Arhiv župnije Turjak hrani spis z lepopisno pisavo in v klasični latinščini Historia brevis paroeciae auerspergicae, ki jo je med službovanjem na Turjaku sestavil župnik Mihael Horvat. Proti koncu spisa, ki sicer obravnava bolj grad kot župnijo, opiše tudi župnijsko cerkev. V Kroniki župnije Turjak se poglavje v prevodu glasi:
»Kdaj je bilo to svetišče zgrajeno, je težko reči, saj nisem mogel najti nobenih tozadevnih listin. Vendar mislim, da je bilo narejeno po reformaciji, kot se reče. V tistih časih je bilo prvo svetišče razposvečeno [v mislih ima nekdanjo kapelo sv. Pankraca], zaradi česar so zgradili novo. Nova cerkev je posvečena B. M. D. Brezmadežno Spočeti, vendar ne od vsega početka, kot menim, ampak od časov cesarja Ferdinanda II., ki je leta 1626 vsem škofom svojih dežel, ki se imenujejo dedne, poslal pisma, v katerih je zaprosil, da bi bilo vpeljano vsakoletno praznovanje v čast B. M. D. Brezmadežno Spočete [od tega časa so si vsi Turjačani poleg drugih nadeli tudi ime Marija – izvirna opomba]. [Ko je Tomaž, ljubljanski škof, prejel pismo, je dodal tele besede: ‘Kako verno je pismo pobožnega in zmagoslavnega cesarja! Beri in boš obstal! Zaradi številnih in večkratnih zmag, tudi čudežnih, nad svojimi sovražniki, doseženih z Božjo pomočjo in vodstvom, je najslavnejši cesar Ferdinand II. prosil, da bi smeli praznovati praznik Marijinega spočetja povsod kar najslovesneje v bodoči spomin potomcev itd. itd.’ – izvirna opomba].
Znano je, da so bili nekateri iz družine Turjačanov privrženci zmot 16. stoletja, od katerih so številni pokopani v ‘evangeličanskem’ svetišču, ki sem ga zgoraj omenjal. Najprizadevneje pa je Lutrovemu nauku služil Herbard VIII., ki je padel leta 1575 v bitki proti Turkom pri Budaćkem. Vendar so Turjačani ta krivoverski nauk že ok. leta 1600 opustili, namreč o Herbardu IX., ki je umrl leta 1618, beremo, da je bil učen mož in da je ‘zelo ljubil katoliško vero’.
Turjačani so nedvomno že od najstarejših časov, kot je bila navada, v svoji trdnjavi imeli domačega duhovnika, da bi brez težav mogli biti pri maši in prejemati zakramente, kajti cerkev v trdnjavi so že pred ustanovitvijo župnije papeži obdarili z različnimi privilegiji; tudi Valvasor pripoveduje, da je v tem svetišču oltar posvečen B. M. D. in da se tam vsak dan daruje sv. daritev, in da se da iz različnih dejstev sklepati, da je bilo svetišče javno.
Apostolska pisma, s katerimi je turjaška kapela z raznimi privilegiji obdarjena in s katerimi ob upoštevanju, kar je treba upoštevati, se podeljujejo odpustki, so tale [glej naslednjo stran]. Rokopisi so shranjeni v grajskem arhivu, poleg tega jih lahko najdemo napisane na štirioglatih marmornatih ploščah, vzidanih na steni v samem svetišču B. M. D., in sicer prvi in drugi na evangeljski, zadnji pa na listni strani« (256–262).
Potem ko je Valvasor naštel škocjanske podružnice, doda: »Poleg teh je v tej župniji kapela v Turjaškem gradu.« Pri opisu gradu pa dodaja: »Grad ima tudi precej prostorno kapelo, v kateri je oltar, posvečen Materi Božji; pri njem se vsak dan opravlja služba Božja.«
Podružnica sv. Ahca nad Ločnikoma
Bitka pri Sisku je bila tako pomembna za varnost Kranjske, da jo je škof Tomaž Hren dal naslikati na slavolok stare ljubljanske stolnice. Po navadi so postavili praznik kot spomin na določeno bitko; npr. bitka pri Lepantu, ko je Don Juan de Austria premagal turško ladjevje, je bila 7. oktobra 1571; ker so za zmago molili rožni venec, je še danes kot spomin na bitko 7. oktobra god Kraljice rožnega venca. Podobno je bilo z bitko pri Dunaju 12. septembra 1683, ko je poljski kralj Sobieski premagal turško vojsko. Kot spomin je ostal 12. september god Marijinega imena. Drugače je z bitko pri Sisku. Ko so kristjani premagali Turke 22. junija 1593, so pogledali na koledar, da bi ugotovili, kateri svetnik jim je pomagal. Videli so, da tisti dan goduje sv. Ahac. Torej jim je on pomagal. Med letoma 1593 in 1675 je bil zavetnik Kranjske. Njemu na čast so tudi preimenovali Marijino cerkev nad Ločnikoma, vendar ne takoj, ampak šele sto let pozneje, saj jo Valvasor omenja še kot Marijino cerkev. Kaj se je zgodilo pri Sisku, Valvasor živo opiše:
»Hasan paša je razdelil svojo konjenico v dva dela in enega postavil v zasedo, tako da je bil skrit in ga naši niso mogli videti; menil je torej z zvijačo zvabiti kristjane v boj ter jih na širnem polju obkoliti. S to zasedo se je njegova bojna razvrstitev raztezala pol milje daleč, in tako je prešerno pričakoval naših prècej od ranega jutra pri Otoku tostran Kolpe in Odre. Ko so naši prišli, se je ves besen in razkačen zagnal naprej na kranjske viteze in karlovške strelce na konjih kakor tudi na koroške konjenike, toda trčil je zaradi hrabrega nastopa obeh junakov, gospoda Turjaškega in gospoda Ravbarja, na tako pogumen in oster odpor, da je dosti njegovih padlo, druge pa so razkropljene pognali v beg. Ko je Hasan videl, da je bitka zgubljena, je hotel kakor drugi bežati čez most, toda oba poveljnika arkebuzirjev, gospod Štefan grof Blagaj in gospod Jakob von Prank, sta most zaprla in zasedla. Zato je bil prisiljen iti preko Kolpe, pa je z večino svojih čet doživel faraonsko kopel in v reki klavrno utonil. Česar ni pogoltnila reka, je požrl meč, ki je zadaj sekal. Od osemnajst ali dvajset tisoč Turkov, ki so prekoračili reko, jih ni ušlo več kot dva tisoč in pol.«
Zmago, ki je je bil vesel ves krščanski svet, so pripisovali priprošnji sv. Ahca. Stolni kapitelj v Zagrebu je dal postaviti na bojišču pri Sisku kapelico v čast sv. Ahcu in odločil, da se bo vsako leto 22. junija brala zahvalna maša v stolnici. Še danes vsak dan ob 14. uri zazvoni veliki zvon zagrebške stolnice v ta spomin.
Kapela Matere dobrega sveta na turjaškem pokopališču
Grofe in delno tudi kneze Auersperge so do leta 1784 po večini pokopavali v družinsko grobnico pri ljubljanskih frančiškanih na današnjem Vodnikovem trgu. Ko je tega leta cesar Jožef II. ukinil avguštinski red, so se frančiškani preselili v izpraznjeni avguštinski samostan na današnjem Prešernovem trgu. Staro stavbo frančiškanskega samostana so spremenili v licej, cerkev pa podrli, ker je bila v zelo slabem stanju; s tem so bile v njej grobnice ukinjene. Auerspergi so si morali poiskati nove lokacije za pokop družinskih članov. Turjaška veja je izbrala kapelo, posvečeno Materi dobrega sveta na turjaškem pokopališču. V njej je bil prvi pokopan grof Marija Jožef (1723–1805), ki je grobnico tudi zgradil, njemu pa je v nekaj manj kot stotih letih sledilo še 17 članov turjaške grofovske družine in še nekaj članov drugih, Auerspergom sorodnih družin. Danes je v grobnici 26 krst.
Nekdanja kapela sv. Pankraca v Turjaškem gradu
Stari turjaški grad, po izročilu postavljen v 11. stoletju, a omenjen šele sredi 12. stoletja, je bil v današnji obliki v glavnem sezidan po katastrofalnem potresu leta 1511. Kljub močni prezidavi gradu po potresu je ohranjena prejšnja kapela, prvotni romanski prostor s sekundarnim šilastim banjastim obokom, prejkone pa enoten primorsko vplivani gotski prostor iz 14. stoletja z retardirajočo polkrožno apsido, sekundarno obokan ok. sredine 15. stoletja, s freskami iz ok. leta 1460. Na patrocinij sv. Pankraca je mogoče sklepati iz poročila o zaslišanju podložnikov škocjanske župnije v vicedomskem arhivu leta 1598. Sicer pa je bil zavetnik sv. Pankrac v turjaški okolici znan. Njemu je bil posvečen oltar pri Sv. Ahcu, po njem se je imenoval zadnji turjaški vitez, ki je bil pokopan v Škocjanu in ima ploščo pri Sv. Ahcu.
Ko je Valvasor omenil novo kapelo v Turjaškem gradu, danes župnijsko cerkev, dodaja: »Poleg te kapele je še luteranska ali evangeličanska; na njenih obokih so naslikani različni grbi. Tu imajo svoj grb tudi nekateri turjaški predniki, pristaši te vere, kar kažejo in izpričujejo lepo izrezani in čedno izdelani nagrobni kamni.«
Župnijska cerkev Marijinega rojstva v Robu
Kakor že omenjeno, je stala na prostoru, kjer je sedanja župna cerkev, prejšnje čase majhna škocjanska podružnica Naše Ljube Gospe v Robu. Ko se je leta 1789 ustanovila samostojna duhovnija, seveda ni ta majhna cerkvica več zadostovala za bodočo faro in verniki so morali misliti na novo, večjo cerkev. Starejši ljudje v župniji še dobro pomnijo, kdaj so zidali sedanjo cerkev, saj med njimi še nekateri žive, ki so nosili malto, kamen za zgradbo cerkve ali opravljali druga težaška dela. Še sedaj živeči Simon Hiti iz Sela je delal pri napravi nove strehe na zvonik, ki je bil krit s skodljami in se je leta 1901 pokril s pločevino, ko se mu je napravilo novo ostrešje. Ljudje so šli z veseljem na delo, ker se je vstreglo njih želji po lastni župniji. Dovršena je bila cerkev leta 1845 in dne 24. junija na god sv. Janeza Krstnika so jo slovesno posvetili presvetli knezoškof Alojzij Wolf, ustanovitelj ljubljanskega Alojzijevišča. Tako nam pove listina, obešena v zakristiji. Ob tej priliki je bila tudi sv. birma v Robu, in sicer že drugič.
Cerkev je posvečena Rojstvu Marije Device in obhaja torej na mali šmaren, 8. septembra, svoj patrocinij (cerkveno žegnanje). Ima poleg glavnega oltarja, s podobo Marije Device in kipom Matere Božje v tronu, še dva stranska oltarja: na moški strani je posvečen sv. Kozmi in Damijanu, na ženski strani pa sv. Križu. Obe oltarni sliki sta lepi. Vsa stavba je lepo svetla in jako prijetna ter napravi na vsakega kaj ugoden vtisek. Ker je visoka, zračna in suha, je pravo veselje biti v njej pri službi Božji. Samo na eno reč so pozabili pri sicer pravilni zidavi: na spovednico, ki nima nikjer določenega prostora in se mora zategadelj skrivati za glavnim oltarjem, kakor bi robarski župljani ne hodili k spovedi. Tako bi si lahko mislil tujec, ki ne vgleda v cerkvi najbolj potrebne naprave za kristjane. Cerkvene klopi so lične in kar je glavno pri cerkvenih sedežih, res tako narejene, da človek lahko zložno sedi ali kleči in se mu ni treba še tukaj pokoriti, kar pa je potrebno v marsikaterih cerkvah, v katerih sedeži niso prav narejeni. – Cerkev ima dva izhoda: pri glavnih in stranskih vratih in še poseben vhod v zakristijo. Na prostoru pri stranskih vratih se v veliki noči postavlja Božji grob, ki je prav primeren svojemu namenu. Ondi se lahko postavi tudi še ena spovednica v slučaju, da je več spovednikov in torej lahko trije gospodje spovedujejo: eden v spovednici za oltarjem, drugi v spovednici pri stranskih vratih in tretji v zakristiji. – Pri glavnem vhodu v cerkev je postavljen spomin na sv. misijon, ki se je obhajal, prav čeden misijonski križ, ki ga je izdelal iz hrastovega lesa podobar Franc Jontez iz Velikih Lašč za 70 K (35 Fl). Ob križu sta v zid pritrjena dva lepa svečnika s svetilnicama iz Samassove tovarne v Ljubljani, kjer ob nedeljah in praznikih gori luč na čast Njemu, ki je in se imenuje prava Luč. Na desni strani glavnih vrat drži en vhod na kor in s kora v zvonik, na levi nasprotni strani pa je vhod v krstilnico, kjer se robarski novorojenčki v kopeli sv. krsta očiščujejo izvirnega greha ter tako k novemu duhovnemu življenju prerode in posvete. Krstne posode: vrček za oblivanje, posodica za sv. krstno olje in za sv. krizmo, so nove in snažne. Ravnotako krožnik, na katerega se med oblivanjem novorojenca odteka krstna voda. Sakrarij, kamor se po sv. krstu izliva krstna voda, izdelan je v tleh krstilnice. Krstni kamen s kotličkom za vodo je prav primeren in pokrit z lesenim nastavkom, da je voda zavarovana pred prahom in drugimi rečmi. –
Podružnica sv. Lenarta v Krvavi Peči
Podružnica sv. Lenarta v Krvavi Peči stoji na gričku nad vasjo in je od Roba 5/4 ure hoda, torej najbolj oddaljena izmed vseh podružnic. Cerkvica ima lesen strop, izdelan leta 1667. Okoli cerkve je za soseščane pokopališče. K tej podružnici gre procesija križev torek. Poleg nedeljskega opravila ob cerkvenem žegnanju se opravlja tu vsako leto devet soseskinih sv. maš in ena ustanovna sv. maša za + Pavel Petelin. Tri sv. maše se opravijo za sosesko doma v župni cerkvi v Robu. Cerkev ima dva železna zvonova: večji tehta 300 kg, manjši pa polovico manj: 150 kg. Ker je svetovna vojna oropala cerkev obeh zvonov, zato je soseska po vojni naročila dva železna zvonova, ki sta stala 8498 Din. Cerkev je bila v prav slabem stanju; treba jo je bilo prenoviti. Oltar in strop je prenovil Franc Bečaj od Sv. Vida nad Cerknico, kar je stalo 4700 Din. Zidarsko delo (belenje cerkve, pokopališki zid) je izvršil Franc Debeljak iz Velike Slevice za 1125 Din. Več cerkvene oprave se je kupilo: kelih (1526 Din), misale (825 Din), en plašč (690 Din), drugi plašč je daroval Janez Usenik iz Krvave Peči 11 (690 Din), blazina za misale (295 Din) itd. Vsa popravila in oprava brez zvonov je stalo 15310 Din (Janez Usenik).
Omenjena je leta 1598, ko naj bi bila s strani protestantov požgana. Ima sledove tako imenovanih hrvaških slikarjev. Janez V. Valvasor v knjigi Slave Vojvodine kranjske ima pri škocjanski fari zabeleženo: »Cerkev sv. Lenarta v Krvavi Peči, ki ima tri oltarje, namreč: sv. Lenarta, sv. Uršule in sv. Hieronima.«
Podružnica sv. Lovrenca na Velikem Osolniku
Cerkev sv. Lovrenca je bila med in po drugi svetovni vojni skoraj porušena. Kako so v težkih povojnih časih potekala obnovitvena dela, zvemo iz kronike.
Župnik Anton Čopar je ob odhodu leta 1967 zapisal: Na Velikem Osolniku je bila cerkvica sv. Lovrenca popolnoma zapuščena, brez strehe, obok porušen, zidovje porušeno do oken. Streha na zvoniku je visela postrani. Razglasili so jo za zločinski kraj, ker so tam partizani postrelili 24 domobrancev, zajetih v Turjaškem gradu. Župnik Franc Gačnik – Velikolaščan je odnesel nekaj kipov v svoj muzej v Sorico, nekaj pa jih je bilo ohranjenih na podstrešju pri ključarju Milanu. Za te je zvedel Ribničan Matija Maležič, državni poslanec. Zbiral je starine, in ko je videl, da je cerkvica porušena, je neko nedeljo prišel na Veliki Osolnik. Spraševal je, kje so kipi iz cerkvice. Ker pri Milanu ni bilo nobenega doma, sosedje pa so mu povedali, kje imajo shranjen ključ, si je vzel pravico, odklenil hišo in v podstrešju pogledal kipe. Izbral si je Mojzesa s tablama deset Božjih zapovedi, ki je bil v cerkvi nad prižnico in sv. Jurija iz stranskega oltarja, ker se je pri njih v Ribnici reklo pri Jurjevih. Ni jih še odnesel, prišel je v Rob in od mene zahteval, naj mu jih prodam ali zamenjam za druge kipe. Ker sem se upiral in izgovarjal, da nimam pravice, da je vse zapisano v arhivu, škofija pa ne dovoli prodaje, mi je rekel: Zakaj pa vi cerkvice ne obnavljate? Zato, ker občina ne dá dovoljenja, sem mu odgovoril. Ste kdaj za dovoljenje prosili? Sem, že pred poltretjim letom. Bi mi lahko pokazali številko in datum vloge? Lahko. Zapisal si je te podatke in rekel: V 14 dneh boste dobili ugodno rešeno. Vi pa za mene na škofiji poskrbite, da bom odkupil ali zamenjal ta dva kipca. Bila sta majhna in že kar mehka od črvivosti. Škofijski kancler Vencelj Snoj mi je rekel: S tem ne bova vznemirjala nadškofa, ima dovolj drugih skrbi. Če bo obljubo izpolnil, mu jih prodaj ali zamenjaj. V zameno je dal dva večja kipa sv. Roka in sv. Jožefa, ki ju je dobil na Kočevskem. Čez 14 dni je sam prinesel en izvod ugodno rešene prošnje, ostale izvode pa da bom dobil po pošti. Povedal mi je, da je vprašal tajnico: Zakaj niste tako dolgo rešili te prošnje. Odgovorila je, da ne ve. Zahteval je, naj jo rešijo v enem tednu. In ker je niso, je zahteval, naj jo rešijo takoj, vpričo njega. In zgodilo se je. Imel je oblast. Naročil je, zdaj pa kar takoj začnite z obnovo. Precej dolgo ga ni bilo k nam. Ko je spet prišel, mi je povedal, da je bil zaradi tega kaznovan in razrešen ugodnosti, vendar je rekel, da se ne kesa. – Ljudem sem oznanil, ker so bili zelo boječi za delo pri cerkvi, takole: Prej oblast ni dovolila, zdaj pa celo zahteva, naj se cerkvica obnovi v sklopu Turjaškega gradu, ki so ga tudi začeli obnavljati. Kako naj se lotimo? Pot do cerkvice je bila zorana in na njivi je zorela pšenica. Nekaj vaščanov je prišlo. Vprašal sem: Kdo ve, kod je bila pot do cerkvice. Starejši kmet je šel domov, napregel vole in voz in hotel pognati kar po pšenici. Branil sem mu, on je pa kar pognal. Tu je bila pot in po njej bomo vozili in hodili. Začelo se je. Lastnik pšenice nas je tožil, a ni uspel. Oznovci so za grmom opazovali, kdo dela pri cerkvici, a se je vseeno delalo. Posekali smo nekaj lesa za ostrešje, nekaj pa za prodajo. Staro opeko bobrovec smo dobili zastonj v invalidskem domu v Ponikvah. Obnavljali smo udarniško, le nekaj bolj specialnih del smo plačali. Dajal sem jim poguma in odločno povedal, da ne bom trpel, da bi se cerkve podirale, dokler bom jaz upravitelj župnije. Pri notranji opremi mi je pomagal Štefan Močnik iz Cerkelj. Naredil je načrt za mizarska dela, izdelal pa je vse mizar Karol Zakrajšek iz Velikega Ločnika. Gačnik je vrnil kipa sv. Lovrenca in Marije za stranski oltar.
Podružnica sv. Primoža in Felicijana nad Zgončami
Iz župnijske kronike
Podružnica nad Zgončami, na precej visokem hribu, je posvečena sv. bratoma Primožu in Felicijanu, mučencema, katerih sveti trupli so svoje dni iz Laškega prenesli na Kranjsko, kjer naj bi zdaj v Kamniku počivala. Glavni oltar je posvečen sv. Primožu in Felicijanu. Oltarje je pod župnikom Mihael Lavtižarjem izdelal velikolaški podobar Franc Jontez. Tja gori gre procesija križev ponedeljek. Vsako leto se daruje za sosesko 12 sv. maš in eno nedeljo je cerkveno »žegnanje«. Okoli cerkve je pokopališče, kjer se lahko pokopavajo mrliči te soseske. Do podružnice se računa od župne cerkve uro hoda.
Verjetno je bilo na tem mestu prazgodovinsko gradišče. Sedanja cerkev je v osnovi še srednjeveška s freskami v prezbiteriju iz ok. leta 1460. Janez V. Valvasor v knjigi Slave Vojvodine kranjske ima pri škocjanski fari zabeleženo: »Cerkev sv. Primoža in Felicijana nad Zgončami. Podružnica ima štiri oltarje: omenjenih obeh sv. Primoža in Felicijana, sv. Ane, sv. Ahca in sv. Križa.« Cerkev ima dva zvonova: bronasti tehta 200 kg, železni pa 500 kg. Okoli cerkve je pokopališče. V zvonik le–te podružnice je že večkrat udarila strela. Zadnjič leta 1905 spomladi, poškodovala je streho na cerkvi, razdrla stopnice pred oltarjem in razrahljala zid.